Social media: Een beperkt instrument in complexe Sales

Gebruik van social media is marketing, géén sales

Post je enkele keren per week en hoop je dat klanten contact met je gaan opnemen? Omdat je waardevolle content plaatst gebaseerd op jouw waarden?

Hoe vaak gaat de telefoon bij jouw organisatie gemiddeld per week nav je social media inspanningen?

Waarschijnlijk niet of nauwelijks en al helemaal niet als je een complex product of dienst aanbiedt.

Social media is géén “klantmagneet”.

Klanten pakken écht niet de telefoon om jou te bellen. Dat heeft te maken met de reden dat ze verwachten iemand aan de lijn te krijgen die gelijk een afspraak met ze willen maken.

Dit houdt potentiële klanten simpelweg tegen.

Wéés pro-actief.

Pak eens wat vaker de telefoon en benader potentiële klanten zelf. NIET om te focussen op een afspraak om te komen praten over je product of dienst. Dat is Sales/ koude acquisitie uit 1980. Niet meer van deze tijd dus.

Luister, hoor wat er speelt bij jouw potentiële klant, vraagstukken die nu spelen of gáán spelen in de nabije toekomst. Bouw aan een relatie. Kwalificeer elkaar.

Is social media onzin in complexe Sales?

Ik zeg niet dat “social” onzin is. Integendeel, het is marketing, géén Sales. Verwacht er dus niet te veel van.

Zoek de communicatie actief op met klanten

Niet via de e-mail, maar via de telefoon. Maak direct contact, ga het gesprek aan over doelstellingen die de klant wil bereiken. Nee, dat kan niet met een “script”, wél als je business en proceskennis hebt.

Klanten zullen je initiatief waarderen. Dat is mijn ervaring tenminste.

 

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

De focus is vaak operationeel, terwijl op tactisch en strategisch vlak de winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.