Over jou
Financieel verantwoord ondernemen
Weerhouden lange sales cycles en onzekere uitkomsten in ICT& Healthcare jou om te investeren in een Senior Sales professional?
Logisch: Uiteindelijk is het een “kosten-baten verhaal”.
Je wilt overleven óf groei realiseren. Niets doen is geen optie. Je weet dat je vroegtijdig moet zaaien om te kunnen oogsten.
Een junior of medior Sales in loondienst nemen? Je hebt dit al eens gedaan maar het heeft niet de resultaten gegeven waarop je had gehoopt.
Het liefst ga je nu voor voor senioriteit. Iemand die kennis én ervaring heeft in de ICT& Healthcare markt en snel inzetbaar is.
Wel eens aan een salespartnerschap gedacht?
Salespartnerschap?
Misschien ben je enigszins terughoudend omdat je nu uitsluitend werkt met mensen in loondienst.
De meest gestelde vragen heb ik daarom hier voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij jezelf (en je eventuele omgeving) overtuigen.
Met 8-16 uur sales per week kan je direct aan de slag. Je onderneemt hiermee financieel verantwoord.
Over mij | Feite Bakker
Hét alternatief voor Fulltime Sales
Begin 2018 ben ik Sales As A Service gestart. Een unieke “One Stop Shop” formule waarbij het mes aan 3 kanten snijdt: Operationeel, tactisch én strategisch.
Hoe de formule is ontstaan? Vanuit de praktijk. Na bij een aantal werkgevers met plezier in loondienst gewerkt te hebben kwam ik tot de conclusie: Het kan veel beter!
Waar ik het meeste plezier aan beleefde en waarin ik me keer op keer in onderscheidde: Het “koud” contacten leggen in de markt. Telefonische acquisitie. Maar dit was niet het enige.
Vaak had ik ideeën hoe we als team efficiënter en effectiever zouden kunnen werken (procesmatig). Daarnaast wilde ik altijd strategisch mee kunnen denken (welke keuzes maken we in de bewerking van de markt). Voor bovengenoemde zaken was, vreemd genoeg, zelden aandacht. Voor mij persoonlijk was dit niet langer bevredigend.
Op een gegeven moment dacht ik: “Feite, als je écht zaken wilt veranderen/ verbeteren binnen een organisatie en datgene wilt doen waarin je goed bent, dan zul je voor jezelf moeten starten”.
Een andere hiërarchische relatie (ondernemer-ondernemer) zou een win-win situatie opleveren voor beide partijen, daar was ik van overtuigd.
Ben vervolgens conceptueel gaan nadenken: “Wat ga ik dan precies doen?”. Bedrijven uitsluitend helpen met telefonische leadgeneratie/ kwalificatie? Bedrijven alleen helpen met het inrichten en optimaliseren van hun salesproces? Beide “afslagen” heb ik zéér bewust niet genomen.
Ik realiseerde me dat dit slechts “deeloplossingen” waren maar géén totaaloplossing om impact te kunnen maken.
Samengevat:
Ik kon organisaties niet het beste advies geven en bijdragen aan duurzame succesvolle groei vanuit een loondienst positie.
Toen heb ik gekozen voor een concept van waaruit dit wél mogelijk is: Sales As A Service ICT& Healthcare.
Wat ik ontzettend belangrijk vind: Ik wil een frisse wind zijn binnen een team met respect voor de bestaande bedrijfscultuur. Een goede mix van distantie en betrokkenheid.
De kern van de formule: Operationeel actief zijn binnen een organisatie, een effectief salesproces neerzetten en een klankbord zijn op het gebied van visie en strategie.
Dit is waarin ik geloof:
Sales is een bedrijfsproces net als inkoop, logistiek en HRM.
Echter niet iedere organisatie ziet de verkoop van software als bedrijfsproces. Bij Sales zijn diverse mensen betrokken vanuit de interne organisatie die allemaal hun steentje bijdragen. Belangrijk hierbij is wie wat doet op welk moment in het proces.
Een goed ingericht CRM-systeem: Een absolute must.
Als team werk je aan verkoopkansen. Het is belangrijk dat alle communicatie met potentiële klanten gestructureerd wordt vastgelegd in het CRM. Op deze manier ben je als team beter “in control”.
Het geheim van commerciële groei ligt niet in het vergroten van je vaste sales apparaat. Het werken aan de juiste opportunities is van groot belang.
Weet wat er in de markt speelt of gaat spelen
Proactieve leadgeneratie/ kwalificatie in combinatie met een goed ingericht salesproces zijn hierbij “key”.
Dit is hoe de dagelijkse praktijk is:
In de “klassieke salesrol” hebben proactieve leadgeneratie/ kwalificatie en het salesproces (lees efficiënt en effectief werken) nauwelijks de aandacht.
De oorzaken hiervan?
De saleswerknemer heeft doorgaans een hekel aan telefonische leadgeneratie/ kwalificatie en doet dit doorgaans niet.
De saleswerknemer draait mee “in de waan van de dag”. en voelt zich niet verantwoordelijk voor een efficiënt en effectief salesproces. Dit is op zich niet gek, want het is zijn/ haar verantwoordelijkheid ook niet.
Het grote probleem?
De verantwoordelijkheid en het eigenaarschap ontbreekt m.b.t bovengenoemde zaken.
Of dit anders kan? Jazeker.
Met Sales As A Service borg je het eigenaarschap van het salesproces wel én verzeker je jezelf van continue en krachtige leadgeneratie/ kwalificatie.
Het commitment
De transitie realiseren van een reactieve naar een proactieve salesorganisatie. Als lid van het team.
Innovatie/ disruptie in Sales?
JA, met Sales As A Service is een nieuwe standaard ontstaan in Sales, waar voorheen Sales op de loonlijst (40 uur) de enige optie was.
Achtergrond
Ervaring
> 20 jaar loondienst in ICT & Healthcare – software 6 jaar als software consultant en 15 jaar in Sales New Business in Cure& Care.
Kennis en ervaring in de onderstaande sectoren:
– Huisartsen
– Openbare apotheken
– Ziekenhuis apotheken
– Ziekenhuizen
– Gehandicaptenzorg (GHZ)
– Jeugdzorg
– Revalidatiezorg
– Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
Persoonlijkheid:
De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is één van de meest populaire persoonlijkheidsmodellen.
Het instrument is gebaseerd op de theorie van Carl G. Jung over psychologische types. Uit de test kwam dat ik geduid werd als het type ENTJ.
Zie video.
Sales as a service
since 2018
Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.
Sales wordt vaak louter operationeel ingestoken, terwijl er op procesmatig en strategisch niveau de grootste winst te boeken valt.
Slim ondernemen = Anders denken.
Sales As A Service: Waarom niet vandaag?