Fulltime Sales Versus Sales As A Service

Fulltime Sales Versus Sales As A Service

Jouw doel als ondernemer

Als ondernemer ben je op zoek naar extra omzet/ marge en niet zozeer naar extra personeel. De blog heeft eigenlijk een verkeerde titel, sterker nog het doet er niet zoveel waar je voor opteert.

Hoe groei je als onderneming?

In mijn visie is het vrij simpel. Het geheim van groei is niet dat je begint met het vergroten van je sales apparaat, maar met het vergroten van het aantal Sales gekwalificeerde leads.

Werken als team aan de juiste opportunities is dus het geheim.

Het salesproces is het fundament: Lees de basis

“Druk zijn” geeft misschien een goed gevoel, maar rendement van je inspanningen, dat is waar het uiteindelijk om gaat. Voor Inkoop en HRM is er vaak een duidelijk proces binnen de organisatie, maar als het om Sales gaat ontbreekt deze vaak. En het gekke is, je hoort er in de dagelijkse praktijk niemand over.

Waarom is een salesproces eigenlijk belangrijk?

Omdat je een proces kunt managen, kunt bijsturen, verbeteren en analyseren. In de praktijk zie je echt dat er gemanaged wordt op basis van resultaten. Maar resultaten kun je niet managen, want deze staan vast.

Als je druk bent, met weinig rendement, dan zit er iets fout in je proces.

Slijp je bijl voor méér rendement

Door de “waan van de dag” is er weinig aandacht voor het proces. Immers er moeten nog zoveel bomen gehakt worden (er ligt nog zoveel werk), tijd om de bijl goed te slijpen is er vaak niet.

En waar begin je dan? Hoe kwalificeer je dan beter? Kortom hoe geef je een goed salesproces vorm, maar misschien belangrijker nog: Hoe borg je deze binnen de organisatie?

Fulltime Sales versus Sales As A Service

Met Sales As A Service kies je net als met full-time Sales voor een langdurige samenwerking. Dit is de grote overeenkomst.

Waar zitten de verschillen dan precies? 

De kenmerkende verschillen:

Full-time Sales (40 uur per week)

  1. Gaat méé in de waan van de dag, wordt er onderdeel van;
  2. Is veelal reactief in doen en laten;
  3. Zit bij overleggen – niet omdat het zinvol is – maar omdat het de bedrijfscultuur is;
  4. Kan niet kritisch zijn tegenover de CEO of salesmanager (lijfsbehoud), waardoor motivatie en productiviteit  mogelijk daalt;
  5. Besteed onbewust véél tijd aan zaken die niet Sales-gerelateerd zijn;
  6. Commitment op basis van een loonstrook en “zekerheid”.

Sales As A Service (12 – 16 uur per week)

  1. Géén onderdeel van de waan van de dag, vormgeven én borgen van het salesproces;
  2. Is pro-actief als het gaat om telefonische acquisitie/ opvolging;
  3. Zit niet bij overleggen die weinig tot niets bijdragen (Het is wél belangrijk om in overleggen successen met elkaar te delen en de positieve sfeer erin te gooien!)
  4. Is kritisch naar de CEO/ Salesmanager – is onafhankelijk sparringpartner. Zegt altijd wat hij denkt om Sales te verbeteren;
  5. Besteed de tijd sec aan sales gerelateerde zaken;
  6. Commitment op basis van intrinsieke motivatie (passie).

Het allerbelangrijkste verschil is dat je met Sales As A Service ook werkt AAN de business en niet alleen IN de business.

Sales As A Service: Een nieuwe standaard in Sales?

Sales As A Service is begin 2018 opgericht vanuit een heldere visie. In sales ben je méér dan een uitvoerder van taken: Je bent mede- ondernemer. De kracht zit hem in het samenwerken op basis van gelijkwaardigheid.

Het is appels met peren vergelijken

De één houdt van een appels en de ander houdt van peren 🙂

Conclusie

Als ondernemer werk jij met passie aan je bedrijf. Eenzelfde gedrevenheid mag je niet verwachten van iemand in loondienst. De reden hiervoor is betrekkelijk eenvoudig: Het is hun bedrijf (lees: kindje) niet.

Het unieke aan Sales As A Service is dat er wordt meegedraaid in jouw dagelijkse praktijk. Dus je hebt niet het gevoel van “een externe”. 

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

De focus is vaak operationeel, terwijl op tactisch en strategisch vlak de winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.

Sales As A Service: Waarom niet vandaag?