Lambik – Een gewone man met al zijn goede en slechte dingen.

Saleske en Wisthet

Welkom in de wereld van Lambik.

 

Pardon: mijnheer Lambik!

“Mag ik mij voorstel­len? Lambik, loodgieter-detective. Professor Barabas nam mij in dienst omdat ik zo knap ben in het terugvin­den van zaken die ik verloren ben”.

Over de stripreeks

Even dacht ik: Is Suske en Wiske wel vergelijkbaar met een organisatie? Vormt de strip een familie? Maar niets is minder waar. Heb er nergens wat over kunnen vinden. In die zin is het vergelijkbaar met een gewone organisatie 🙂

Over professor Barbaras (De Sales Guru)

Professor Barabas komt zelf uit een zeer welgestelde familie. Hij snapt totaal niks van de emotionele uitbarstingen van tante Sidonia (de organisatie), zowel zenuwinzinkingen, verdriet, verliefdheid en puur geluk zijn hem onbekend.

Professor Barabas is een man van de rede, alles kan volgens hem met het verstand worden opgelost. Het zal jaren duren, voordat professor Barabas weer in contact komt met zijn gevoel en weigert nog langer uitvindingen te doen die ingezet worden voor vernietiging of enkel om er zelf beter van te worden.

Maar zijn drang naar onderzoek blijft onverminderd, hij blijft een echte wetenschapper, als er een vraag is dan is er ook een oplossing.

Ik doel hier op mensen op LinkedIn die Sales als wetenschap zien en alles academisch proberen te benaderen. Die tig boeken lezen om tot inzichten te komen. Het zijn de sales-guru’s die concepten en ideeën verkopen. Maar welke waarde hebben deze eigenlijk in de praktijk?

Over Lambik (Sales As A Service)

Lambik is de zelf verklaarde leider en hoofdpersoon van de serie. Hij lust een biertje, is trots en eigenwijs maar heeft een hart van goud. Lambik zorgt in het algemeen van alle vaste personages in de verhalen voor de meeste humor.

Vandersteen heeft naar eigen zeggen heel wat van zijn eigen karaktertrekjes in Lambik gestopt.

Lambik is onder meer zeer populair bij lezers van de strip omdat hij zoveel herkenbare, menselijke gebreken vertoont.

Hij is vaak zwak, onnozel, en traag van begrip, maar in sommige verhalen ook zeer sterk, dapper en heldhaftig.

Ik zie in het personage van Lambik véel van mezelf terug. toen ik Sales As A Service startte in 2018. En tot op de dag van vandaag nog steeds.

Over Suske (Klassieke full-time Sales)

Suske is in het algemeen veel braver dan Wiske, maar om iemand (een klant) in nood te helpen zal hij toch wel regels overtreden.

Suske is onverschrokken; vaak toont hij geen angst als hij de strijd met de vijand (concurrentie) aan gaat.

Hij is wel terughoudender dan Wiske, maar mensen (collega’s) in nood kunnen altijd op zijn hulp rekenen.

Suske is minder nieuwsgierig, maar misschien iets slimmer dan Wiske.

Hij denkt vaak na als anderen zich laten meeslepen in de chaos. Meestal wordt hij echter niet serieus genomen. De volwassenen (het bedrijf) zien zijn standpunt vaak alleen als de mening van een klein kind of fantasie, dit gebeurt Wiske ook regelmatig.

Over Willy Vandersteen (De bedenker)

Over zijn jeugd: Zijn leraren berispten hem regelmatig met de woorden: “Het enige waar jij goed in bent, is tekenen en opstellen schrijven, maar daar kan je later immers toch nooit je brood mee verdienen!”

Het geschiedde echter wel.

Ik herken me heel erg in Willy Vandersteen.

Er zijn namelijk veel mensen die tegen me gezegd hebben: Waarom zou je je eigen verhaal willen schrijven?

Binnenkort, begin 2023, vier ik mijn 1e lustrum met Sales As A Service. Dat is iets waar ik stiekem toch best wel een beetje trots op ben.

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

Sales wordt vaak operationeel ingestoken, terwijl op tactisch en strategisch vlak de grootste winst te boeken valt.

Dit vereist een andere aanpak/ zienswijze.

Slim ondernemen = Anders denken.

Sales As A Service: Waarom niet vandaag?