Intern geneuzel
Sales heeft dagelijks te maken met “intern geneuzel”. Zo zien organisaties waar ze in dienst zijn dat vaak niet zo. Bedrijfscultuur noemen ze het. Want dat klinkt zo lekker.
Betrokken zijn bij de organisatie, vaker op kantoor zijn, je collega’s beter leren kennen. Wakker worden?
Ik denk er anders over:
Je moet als Sales betrokken zijn bij de businessdoelstellingen die je klanten willen bereiken. Daar zou de meeste tijd naar toe moeten gaan. Klant communicatie en niet communicatie intern. Je klanten beter leren kennen, hun landschap.
Hooguit 1 keer per week of 2 weken op kantoor zijn. Voor de rest lekker vanuit huis werken en in contact zijn met potentiële klanten.
Mens erger je niet?
1. Overbodige overleggen.
Ga maar eens na welke overleggen er allemaal gearrangeerd worden, waar sales bij moet zijn.
2. Werkzaamheden die “nergens op slaan”.
En dan: Lijstjes die Sales moet maken voor de salesmanager en bij kleinere organisaties voor de CEO of directeur.
3. RFI’s inzitten vullen waarvan je al weet: Géén kans van slagen
Of die RFI die Sales aan het invullen is, waarvan Sales al weet “Dit gaat hem niet worden jongens”. Vele activiteiten lijken op een veredelde vorm van bezigheidstherapie.
Maarja, als sales ben je vaak in loondienst en dan doe je “maar gewoon mee”. Het is “je baas” tenslotte die het vraagt.
Stilstaan
Staan we er eens stil bij hoeveel tijd er eigenlijk verloren gaat met intern geneuzel?
Kan het anders?
Ja het kan zeker anders en beter. Met Sales As A Service help ik je hier graag bij.