Het “adults only” concept als bedrijfsfilosofie?

Het "adults only" concept als bedrijfsfilosofie?

Ik weet niet of ik jou als klant wil

Als individu maak je keuzes die je identiteit bepalen. Voor een organisatie is dat niet veel anders. Maar waarom maken veel organisaties die keuze dan niet als het om de identiteit hun eigen organisatie gaat?

Waarom kiezen organisaties niet altijd voor klanten die bij hén passen? Vaak is omzet het antwoord. Goed voor de korte termijn, maar ook voor de langere termijn?

Durf te kiezen om gekozen te worden

Maak een keuze voor welke klant je er wilt zijn en voor welke klanten niet. Hierdoor versterk je je identiteit en geef je jezelf een uniekere positie.

Bovendien word je beter herkenbaar bent in de markt én je onderscheidend vermogen wordt hiermee groter.

Wordt dus geen allemansvriend.

De reisbranche:  Het “adults only” hotel.

In de reisbranche kennen we het “adults only” concept. Een vakantie waar je niet gestoord kan worden door blérende koters.

Hier wordt letterlijk tegen gezinnen gezegd: “Wel willen jullie niet als klant”.

Voor die groep van klanten word je dus extra interessant: Stelletjes die ongestoord van hun vakantie willen genieten worden hier optimaal bediend.

Een “nee” verkopen?

Het is ook niet verkeerd om een “Nee” te verkopen. Besteed altijd wel aandacht aan het doorgronden van het probleem van de klant en verwijs hem dan door naar een andere organisatie.

Niet bang zijn voor je omzet

Je hebt een klant immers geholpen met een goed advies. Geen omzet voor jou, maar je hebt wel waarde geleverd voor je klant. En hier gaat het uiteindelijk altijd om!

Op korte termijn heb je er misschien niks aan, maar je hebt wel aangeven dat je met de klant hebt meegedacht. Je weet nooit waar dit in de toekomst toe kan leiden.

Sales As A Service

Het “adults only” concept hanteer ik zelf ook. Niet iedereen past bij het concept. Denk aan organisaties die alléén extra afspraken willen door de dienst “leadgeneratie en kwalificatie” die ik aanbied. Die verwijs ik met alle liefde door, zeker als ze ook nog eens “no cure no pay” willen werken.

Het is mijn markt niet. Het Sales As A Service concept is ánders. Meer informatie vind je op www.feitebakkersales.nl

 

 

 

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

De focus is vaak operationeel, terwijl op tactisch en strategisch vlak de winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.