Succesvol zijn
Dat is wat iedere salesprofessional in hart en nieren wil. Of ze nu in het wild leven of in een dierentuin zitten. Maar hoe haal je een optimaal rendement uit je salesmensen?
De Salestijger in het wild.
De echte salestijgers lopen in de vrije natuur rond, hier horen ze in mijn beleving ook thuis. Ze hebben een hoge intrinsieke motivatie in alles wat ze doen.
Ze zijn anders omdat ze zich niet laten beïnvloeden door omstandigheden, het management.
Ze zijn voortdurend op zoek naar voedsel (commerciële mogelijkheden). Ze hebben vrijheid nodig om creatief te kunnen zijn. Ze zijn scherp op hún territorium (positie in de markt).
Je hoeft ze niet te vertellen hoe en wat ze moeten doen. Hun instinct is leidend.
Ze kunnen opereren als CEO van hun eigen business.
De Salestijger in de dierentuin.
Veruit de meeste salestijgers zitten gemankeerd in de dierentuin (organisatie), waar het territorium voor hen wordt bepaald. Ze worden geremd in hun laten en doen door regeltjes en procedures. Ze veranderen al na enkele maanden van salestijgers in veredelde katten.
Ze krijgen “kunstmatige voeding, welke bestaat uit leads van de afdeling marketing waardoor zij hun jachtinstinct verliezen.
Gouden ketting en blinkende voorwaarden.
De salestijger heeft zich laten strikken door circussen (recruitment bureau’s) en dierentuinen (bedrijven). De Salestijger is inhalig geworden en gemakzucht is eerder regel dan uitzondering.
Gevaar ligt niet meer op de loer, ze hoeven niet meer te overleven. Aan het einde van de maand wordt er een homp vlees (salaris) over de schutting geworpen welke ze triomfantelijk oppeuzelen.
De CEO/ Salesmanager als dierenverzorger?
Er is een situatie ontstaan waarbij externe prikkels worden gebruikt om de tijger aan te sporen, denk aan extra bonussen bij het behalen van een resultaat. In de praktijk blijkt dit vaak niet te werken.
Ze zitten nog vol van het vlees wat ze aan het einde van de maand toegeworpen hebben gekregen.
Overpeinzende
Horen salestijgers eigenlijk wel in een dierentuin thuis?