De urgentie om te veranderen moet ervaren worden

Waarom is veranderen zo moelijk?

Verstandelijk gezien: Roken is slecht.

Zelf rook ik ook. Ik weet me nog goed het moment te herinneren uit het Deventer Ziekenhuis ins 2013. Ik was geopereerd aan mijn blinde darm en de arts kwam op de maker. Hij zag mijn pakje sigaretten en zei: “Mee stoppen”. Hij vervolgde: “Je moest eens weten hoeveel patiënten wij zien die hiervan ziek worden”.

Ik dacht bij mezelf: De operatie is goed gegaan, allang blij. Waar maak jij je NU druk om? Mijn brein stond niet open. Ik had het op mijn lippen om te zeggen: “Je weet niet hoeveel mensen er aan stress overlijden”.

Ik verdedigde mijn Status Quo, wat een natuurlijke reactie is.

Wat is het hele “eieren eten”?

Mensen hebben doorgaans een hekel aan dat anderen gaan zeggen wat goed voor hun is. Ze beseffen dit zichzelf immers ook wel.

Wanneer zeg je “Nee” tegen de huidige situatie?

Feitelijk gezien zijn er maar 2 redenen om te veranderen:

  1. Om te overleven;
  2. Om te kunnen groeien.

Je relatie met je partner, wanner verbreek je die?

Dit doe je doorgaans omdat het ten koste gaat van jezelf óf omdat je als persoon niet meer kunt groeien. Kortom NADAT je alles hebt geprobeerd om de bestaande situatie in stand te houden. En als dit niks heeft opgeleverd, pas dan kom je in de “actie-stand”. Nooit eerder.

Back to business

Hier geldt eigenlijk precies hetzelfde.

 

 

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

De focus is vaak operationeel, terwijl op tactisch en strategisch vlak de winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.