De telefoon: Terug van weggeweest?

De telefoon: Terug van weggeweest?

Een wandeling in Overijssel op zondag

Zelf wandel ik veel. Zo ook afgelopen zondag nog in het prachtige Overijssel. Daar kwam ik een telefooncel tegen. Compleet verlaten, zoals je kan zien op de afbeelding. Maar waarom is deze klassieke telefoon uit het Nederlandse landschap verdwenen? De reden, andere en nieuwere technologieën om te communiceren.

Gebruik van de telefoon in het (klant) landschap

Er zijn, naar ik weet, weinig salesprofessionals die gebruik maken van de telefoon om te communiceren met (potentiele) klanten. En dat is best opmerkelijk. Ik zal uitleggen waarom.

De call: De meest betrouwbare bron van informatie

De beste databron is de Cold call. Niet LinkedIn of jaarverslagen.

Stel de onderstaande vragen eens aan jezelf:

  • Hoeveel tijd kost je het wel niet om alles uit te zoeken en een maatwerk, e-mail te maken?
  • En hoe vaak krijg je antwoord op je e-mail?
  • Is het wel onderscheidend? Al je salescollega’s doen het immers ook.
  • Wil je persoonlijke relatie met je klant opbouwen? Wil je van klanten leren?

Hoe klanten en leveranciers communiceren

Vandaag de dag communiceren zowel leveranciers als klanten op basis van “beelden” op social media en niet zozeer op basis van actuele feiten. Communicatie op basis van beelden staat echte communicatie in de weg is mijn perceptie.

Is “Ken en Barbie” – talk de norm geworden?

De communicatie (digitaal) heeft dus doorgaans een hoog “Ken en Barbie”-gehalte. Zij is verre van echt. Toch lijkt dit de norm geworden van het communiceren met elkaar.

Bizar, is het niet?

Plaats de telefooncel terug in het landschap

Ik ben voorstander van het STOPPEN van het communiceren op basis van beelden die leveranciers van klanten hebben en andersom. Het is een poppenkast van jewelste geworden met Ken (de leverancier) en Barbie (de klant) in de hoofdrol.

De telefoon: Terug van weggeweest?

Zelf houd ik van authenticiteit. Voor mij persoonlijk is de klassieke telefooncel “springlevend”. Er gaat niets boven écht contact.

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

De focus is vaak operationeel, terwijl op tactisch en strategisch vlak de winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.