Ik geloof niet in het “kat en muis” spel in Sales
Binnen véél organisaties wordt er gepraat over klanten, maar wat me opvalt is dat er weinig wordt gepraat mét klanten.
Drukker met marketing dan met écht contact?
Ik vraag me af wat er aan de hand is. Ik hoor organisaties marketing wise heel gewichtig kletsen over “touching points” met hun potentiële doelgroep.
Strategieën voeren vaak de boventoon. Klanten worden benaderd als “objecten”.
Wat ben je aan het doen?
De muis (klant) is op géén enkele manier bezig met de kat (leverancier). Muizen hebben katten over het algemeen ook vrij snel door.
Focus op het klantlandschap
Hiermee bedoel ik dat er veel meer persoonlijke aandacht moet zijn voor de klant, het probleem in de organisatorische context van de klant.
Dit geldt niet alleen als je op bezoek bent, maar ook in “cold calling”, waar ik mijzelf dagelijks mee bezig houd.
Denk op een natuurlijke wijze met je klant mee
Op een oprechte manier van mens tot mens. Durf je masker als dé professional ook eens af te zetten.
Vertel niet, maar LUISTER.
Denk mee met een probleem/ situatie met een klant. Dit zal gewaardeerd worden. En je oplossing? Houd die eens wat vaker “in je tas”.
Je wordt anders behandeld
Je wordt anders behandeld als je relaxed bent. Als je op een natuurlijke wijze meedenkt in de fase waarin de klant zich bevindt in zijn aankoopproces.