Brood maken
Wie een brood wil maken kan opeen volgende handelingen verrichten om te komen tot een zelfgemaakt brood, lees resultaat.
Vaak zijn dit handelingen, stappen die je in een vaste volgorde uitvoert. Je hebt ingrediënten nodig en uiteraard geschikte apparatuur. Het resultaat is doorgaans voorspelbaar.
Sales
In Sales heb je min of meer ook een proces wat je kunt volgen en heb je ook ingrediënten en apparatuur.
Alleen de uitkomst van het proces is onzeker, omdat je te maken hebt met een oven, lees aankoopproces, waarvan je zelf de temperatuur niet instelt. Natuurlijk kan je wel “een temperatuur adviseren”.
Waar je ook geen controle over hebt is de kwaliteit van de ingrediënten die nodig zijn om te komen tot een resultaat (een sale). Hiermee bedoel ik de kwaliteit van de stakeholders die betrokken zijn in het aankoopproces.
Daar komt bij: Iedere stakeholder heeft een idee over hoe je het beste een brood bakt.
Een kookboek voor Sales?
Desalniettemin zijn er een hoop Sales kookboeken in omloop, die “goudbruine broden” beloven. Sales kookboeken die opeenvolgende stappen presenteren als waarheid om te komen tot een resultaat.
Dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook in mijn beleving.
De klant bepaalt de apparatuur (het proces) + ingrediënten
Dit gebeurd altijd op basis van een eigen visie/ ideale receptuur. aan Sales is het de taak om mede-eigenaar te worden van het “bakproces”. Om in het proces te adviseren en (andere) ingrediënten te introduceren.
Sales = samen koken/ bakken
Dat is mijn visie op Sales, om te komen tot resultaten.