Het zakelijk masker
Laat jij je menselijke kant wel eens zien in een zakelijke context? Of ben je een soort van robot die alleen vanuit zijn rol/ functie opereert? Kortom heb je een zakelijk masker op?
Wie ben jij als mens?
In sales ervaar ik iedere dag weer hoe belangrijk het is dat je je menselijke kant laat zien. Dus dat je vanuit je eigen persoon contact maakt met(potentiële) klanten. Van mens tot mens.
Het zorgt voor openheid in de relatie, want je handelt NIET als verkoper, maar als persoon. Dus géén tips en trucs toepassen die je ergens in een cursus geleerd hebt. Klanten prikken hier zo doorheen.
Een praktijkvoorbeeld
Wat ik wel eens meemaak in de dagelijkse praktijk dat potentiële klanten iets vragen wat het product eigenlijk niet kan. Als verkoper kan je hier op 2 manieren mee omgaan:
1. Je zegt dat de functionaliteit er nu niet inzit, maar dat dit bij de volgende versie gerealiseerd zal gaan worden. Je zet je zakelijke masker op: Je bent bang dat je iets niet kunt t.o.v. de concurrent. Je wilt het perfecte beeld schetsen, je bent bang dat de potentiële klant je hierop kan afwijzen.
2. Je zegt (omdat je het weet) dat deze functionaliteit er nu niet inzit en dat deze er waarschijnlijk ook niet gaat komen (dit heb je intern al gehoord) . Er zijn andere functionaliteiten die een hogere prioriteit hebben binnen de organisatie.
Je zet je zakelijke masker af want je verteld inside information en geeft aan dat je ook dingen NIET kan). Je geeft aan dat het best gerealiseerd kan worden, maar dat het maatwerk zal zijn en dat de klant hiervoor moet betalen.
Zelf ben ik altijd een voorstander van optie 2. Zeg gewoon hoe dingen zijn, wees eerlijk. Want alleen op die manier creëer je geloofwaardigheid.
Overpeinzende: Heb jij een zakelijk masker op? Waarom?