Buurman en Buurman gaan commercieel

Buurman en buurman gaan commercieel

Over Buurman en Buurman

Buurman & Buurman zijn twee vrolijke, optimistische mannen. In de gelijknamige serie lopen de twee olijkerds tegen allerlei problemen aan, die ze vaak zelf hebben veroorzaakt. Die proberen ze vervolgens op te lossen met mogelijke en onmogelijke gereedschappen, wat vaak tot nog grotere problemen leidt.

Uiteindelijk slagen de twee buurmannen er toch weer in de zaken op een verbazingwekkende en verrassende manier op te lossen, waarna ze het welbekende ‘A je to’ roepen.

Het proces – een huis bouwen

Als je dit aan deze 2 Tsjechische poppen over zou laten, zouden zij beginnen met het opmetselen van de stenen. Terwijl de stenen gemetseld worden ontdekken ze dat ze scheef aan het metselen zijn. Ze constateren het en de één zegt tegen de ander: “We moeten naar de bouwmarkt om een waterpas te halen. Waar de muur scheef is, dat vullen we op met extra cement” In the end is de muur weer één recht geheel.

Na een fikse regenbui ontdekken ze vervolgens dat de grond is verzakt, waardoor de muren opnieuw niet recht staan. And so on….

Uiteindelijk komen ze wel tot een resultaat

Kenmerkend is dat met veel “kunst en vliegwerk” de twee toch komen tot een oplossing waar ze tevreden mee zijn. Het bekende ‘A je to’ wordt geroepen….

Het proces Software ontwikkelen

Dit is een proces wat veel tech organisaties doorgaans goed onder de knie hebben. Het bekende OTAP-model is hier een goed voorbeeld van. Ontwikkelen – Testen – Acceptatie – Productieomgeving. Softwarebedrijven weten dat wanneer je onvoldoende test en wanneer een release bij de klant in de productieomgeving terecht komt dit kan leiden tot problemen waardoor de eigen interne organisatie weer overbelast wordt.

Het commercieel proces

Hierboven haalde ik het voorbeeld aan van Buurman en Buurman aan die een huis aan het bouwen zijn. Net als bij software ontwikkelen kun je in Sales stappen/ activiteiten definiëren die je in een logische volgorde kunt uitvoeren.

Het hebben van een goede fundering (lees salesproces) zorgt ervoor dat in alles rust kunt gaan “metselen” en kozijnen zetten, zonder dat je achteraf komt te staan voor verrassingen (lees dat je onnodig tijd kwijt bent), gedurende de uitvoering van het werk wat gedaan moet worden.

Maak tijd voor de fundering/ je salesproces

Vaak hoor ik organisaties zeggen: “Ja, daar hebben we geen tijd voor, we zijn te druk”. Vaak zijn dit activiteiten die te maken hebben met het feit dat de fundering niet op orde is.

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

De focus is vaak operationeel, terwijl op tactisch en strategisch vlak de winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.