Benader klanten als mensen, niet als objecten

Klanten zijn mensen

We zijn onze functie/ rol niet

Ja maar, zul je denken ik ben toch Sales? Ik heb toch targets en ik moet toch scoren? Ik kijk er anders naar. Je moet het in mijn beleving leuk vinden om klanten helpen om hún businessdoelstellingen te realiseren. Niet meer en niet minder. Ik denk dat het iets is wat van nature in je moet zitten.

Mensen waarderen echtheid

En met mensen bedoel ik in deze context potentiële klanten met wie je communiceert. Kunnen ze met jou als mens communiceren, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze iets opgedrongen wordt.

Maar ook, wie ben je als persoon. Hoe kijk je naar je eigen producten en diensten, wat vind je er minder goed aan bijvoorbeeld, waar moet nog aan gewerkt worden.

De “blokje kaas mindset” in Sales

Het komt veel voor. Wat ik hiermee bedoel? Ik zal 2 simpele voorbeelden schetsen.

Voorbeeld 1: Koude acquisitie via “een methodiek”.

Klanten moet je “opwarmen” is de gedachte (weer vanuit de salesrol gedacht). Hele strategieën worden ontwikkeld. Benader je contactpersoon eerst via LinkedIn, en stuur een persoonlijk bericht. Vervolgens ga je berichten “liken”, van die persoon zodat je in beeld bent. Of je stuurt een persoonlijke e-mail, waarbij je eerst onderzoek hebt gedaan naar de onderwerpen waar de betreffende contactpersoon zich mee bezig houdt.

Vraag: Help je hier klanten concreet mee?

Voorbeeld 2: De LinkedIn campagne (seminar)

Marketing heeft bedacht om een productinhoudelijke sessie te organiseren. Iets wat véél voorkomt vandaag de dag. Er wordt druk gepost om het seminar vol te krijgen. Want wat is het doel? Het zaaltje vol krijgen. En vanuit daar aan opvolging doen, nabellen.

Vraag: Help je hier klanten concreet mee?

Benader klanten als mensen, niet als objecten

Pak wat vaker de telefoon, ga spontaan het gesprek aan en toon interesse in elkaar. Minder vanuit je rol en meer vanuit jezelf als mens. Heb niet altijd een “vooropgezet plan”.

En ik kan je vertellen, hieruit komen vaak de mooiste dingen uit voort.

Sales as a service
since 2018

Sales: Het belangrijkste bedrijfsproces van iedere organisatie.

Sales wordt vaak louter operationeel ingestoken. Dit terwijl op procesmatig en strategische vlak de meeste winst te boeken valt.

Slim ondernemen = Anders denken.

Sales As A Service: Waarom niet vandaag?