Hoe ontstaan nieuwe mogelijkheden?
Nieuwe mogelijkheden ontstaan juist als we als salesprofessional bereid zijn om tegen de stroom in te gaan. Zaken durven aan te kaarten binnen de organisatie.
De salesprofessional: Een dode vis?
Als je de zee wilt bereiken (zonder weerstand) kun je beter met de stroom meegaan. Wil je de bron echter bereiken dan is stroomopwaarts een betere richting.
De meeste Sales kiezen ervoor om met de stroom mee te gaan: Ze schikken zich veelal in de hiërarchische structuren en onlogische werkprocessen/ overlegvormen en saleskeuzes binnen organisaties.
De bron bereik je “stroomopwaarts”
Als je écht hart (lees passie) hebt voor het salesvak, dan zul je stroomopwaarts moeten zwemmen. Dingen durven zeggen, ook tegen je (sales) manager. Dit vergt lef, moed én doorzettingsvermogen.
Bijv: . Als teamleden de klant niet of niet tijdig bedienen in het proces, dan moet je dit keihard escaleren. Dit kan zijn als er niet of niet op tijd wordt teruggebeld of men “intern” géén tijd/ prioriteit heeft om zaken uit te zoeken voor een klant.
Ook zal je je mond moeten opentrekken als er meegedaan wordt aan een RFI/ RFP waarvan je op voorhand al weet: Dit gaan we nooit winnen. Niet denken: “Het wordt me gevraagd, dus ik voer het wel uit”.
De bron bereik je door je op te stellen als CEO van je eigen sales business, niet als marionet (uitvoerder van taakjes).
Sales: Een dode vis of een “springende” zalm?
Sales is misschien wel het meest belangrijke én complexe bedrijfsproces van een organisatie.
De vraag luidt: Waar hebben organisaties méér aan: Een dode vis of een springende zalm?
Ik vind dat je als Sales ook aan de business (het proces) moet werken en niet alleen in de business.